mybloghaa

mybloghaa

mybloghaa

mybloghaa

اقامتگاه بوم گردی سرونوش

اقامتگاه بوم گردی سرونوش

09114481870

این اقامتگاه بومگردی درعلی آباد کتول، روستای قریب آباد واقع شده است. این اقامتگاه بوم گردی با مساحت 3000 مترمربع و 6 اتاق ظرفیت پذیرایی از 34 نفر را دارد. بنای این اقامتگاه در دو طبقه و با مصالح چوب و گل به شیوه ای سنتی ساخته شده است.

این بوم گردی دارای 3 اتاق 12 متری و 3 اتاق 15 متری سنتی و کف خواب می باشد که توالت ایرانی، توالت فرنگی و حمام در تمامی آنها بصورت مستقل تعبیه شده است. اتاق های این خانه بومی دارای سیستم گرمایشی بخاری گازی و به دلیل آب و هوای خنک در چهار فصل سال، فاقد سیستم سرمایشی هستند.

مسافران عزیز برای اقامت در بوم گردی در علی آباد کتول می توانند انواع غذاهای محلی از جمله ته چین اسفناج با گوشت بره، ته چین مرغ و بادمجان، چلو ماهی قزل آلا، زرشک پلو با مرغ، لوبیا پلو با گوشت بره، باقالا پلو با گوشت بره، میرزا قاسمی، آش محلی و ... را با هماهنگی قبلی سفارش دهند.

سرویس خواب جهت اقامت مهمان‌ها به‌صورت رختخواب سنتی با ملحفه تمیز و بهداشتی می‌باشد. طبخ انواع غذاهای بومی، ارگانیک و گیاهی، همچنین طبخ غذاهای ویژه به صورت سفارشی همراه با فضای مخصوص خانوادگی، پخت و سرو کباب در محوطه باغ از امکانات این اقامتگاه می باشد. همچنین لباس محلی و کارگاه بافندگی برای عکاسی و فیلمبرداری در اقامتگاه موجود است

شرایط پذیرش اقامتگاه بومگردی سرونوش

1- جاده اقامتگاه تا ابتدای روستا آسفالت و در چهار فصل سال قابل دسترسی ست.مسیر پیاده روی از انتهای جاده آسفالت تا اقامتگاه، حدود 100 متر است.

2- استعمال دخانیات در اتاق ها و محوطه سرونوش ممنوع است. برای آسایش و راحتی مسافران، محل مناسبی را برای آن در نظر گرفته ایم.

3- لطفا از پخش موزیک با صدای بلند و یا رفت و آمد با سر و صدای زیاد در ساعات پایانی شب پرهیز کنید.

4- مراقب کودکان نوپا و کنجکاو خود باشید. فاصله اقامتگاه تا نزدیک ترین مرکز درمانی 20 کیلومتر است. لطفا حساسیت به گزش حشرات، حساسیت و یا نیاز دارویی خاص را به ما اطلاع دهید.

5- حیوانات ساکن اقامتگاه همگی اهلی هستند اما از آنجایی که شما را نمی شناسند، از نزدیک شدن به آنها خودداری کنید.

6- مسئولیت مراقبت از اموال شخصی و قیمتی به عهده مهمان است.

7 - ارائه کارت ملی و مدارک محرمیت برای تمامی مسافران الزامی ست.

 8- در صورت پذیرش تور های گروهی، توضیح رعایت موارد فوق بر عهده مسئول گروه است.

9- هرگونه ایجاد مزاحمت برای اهالی روستا، ورود بی اجازه به باغ همسایگان، آزار و اذیت حیوانات روستا و خسارت به محصولات کشاورزی، به معنی فسخ قرارداد ما با شما بدون عودت هزینه خواهد بود و باید سریعا سرونوش را ترک کنید.

امکانات اقامتگاه بومگردی سرونوش

امکانات و خدمات ارائه شده در بومگردی سرونوش در جهت رفاه و آسایش هر چه بیشتر مسافران می توان به لیدر محلی، لیدر مجرب و مسلط به زبان انگلیسی، فروشگاه صنایع دستی، فروشگاه مواد غذایی، طبخ انواع غذاهای محلی اورگانیک و گیاهی، طبخ غذاهای ویژه به صورت سفارشی اشاره کرد. برای حیوانات خانگی خود نگران نباشید، می توانید با هماهنگی قبلی با صاحب اقامتگاه، جای مخصوص و خدمات غذایی برای آن ها تدارک ببینید.
 

اقامتگاه بومگردی بام ساسنگ

اقامتگاه بومگردی بام ساسنگ

09114481870

اقامتگاه بام ساسنگ اولین خانه احداث روستای ساسنگ هست با قدمت ۱۷۰ساله خانه قدیم کدخدای روستا بوده با سبک معماری سنتی و قدیمی که با همه خانه های روستا متفاوت می باشدو مساحت این اقامتگاه 500 متر است که 200 متر آن زیر بنا در نظر گرفته شده است و همچنین دارای 6 اتاق می باشد که یکی از این اتاق ها برای دورهمی می باشد که ظرفیت آن بین 7 الی 10 نفر می باشد. اتاق های دیگر دارای ظرفیت 3 الی 4 نفره می باشند.

سرویس رایگان که روی اقامت با صبحانه حساب می شود شامل گردش آبشار, چای,  شربت , یک وعده غذای محلی و میوه

هزینه اقامت برای هر نفر با صبحانه  90 هزار تومان می باشد

امکانات اقامتگاه بومگردی بام ساسنگ

سرویس گرمایش بخاری گازی و شومینه هیزمی

سرمایشی کولر و پنکه

پارکینگ دارد

چشم انداز کلی رو به جنگل تراس رو به جنگل

اتاقها هم رو ب جنگل داریم هم اتاق رو به کوچه و روستا

یخچال و بقیه تجهیزات آشپزخانه بزرگ داریم

رستوران( امکان سرویس سفارش صبحانه، ناهار و شام به صورت سنتی در اقامتگاه فراهم می باشد)

هزینه پرس غذاها در اقامتگاه بومگردی بام ساسنگ

ناهار پرس کامل با مخلفات قرمه سبزی ته چین سبزی و مرغ ترش ۴۰

چکدرمه ۴۵

ماهی قزل آلا۵۰

شام میرزا قاسمی_ کشک محلی_انواع آش ۲۰

کتلت کوکو ۲۵_سالاد اولوویه

جاذبه های گردشگری اقامتگاه ساسنگ

آبشارهای اطراف روستا، جنگ های هیرکانی ساسنگ، تنگه چهل چای، برج گنبد قابوس، روستای دیدنی رامیان، چشمه لال، آبشار لوه، تالاب آلماگل، پارک ملی گلستان، آبشار کبودال و ... از جمله جاذبه های طبیعی و تاریخی این منطقه می باشند.

 

آوای عشق در میان روستا

آوای عشق در میان روستا : آرامشی که در میان روستا شما را در بر می گیرد قابل وصف نیست. جایی از جنس طبیعت. سوکت شب در روستا واقعا لذت بخش است. بنشینی بر روی بالکن خانه روستایی که هنوز هم بوی نم کاهگل را می دهد. دیوارهای خانه تو را به زمان گذشته می برند. جایی که اصالت تو در آن است. برای رزرو اقامتگاه بوم گردی درگلستان با این شماره تماس بگیرید.

09114481870

بومگردی در مینودشت

گردشگرانی که از هیاهو و دغدغه‌های شهری خسته شده و به دنبال مکانی امن و زیبا برای استراحت می‌گردند و البته دوست دارند در جایی اقامت کنند که خیلی هم گران نباشد و به صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر کمک کند و آن‌هایی که دلشان برای آب و هوای روستا و غذا‌های سنتی تنگ شده و دلشان هوس کشک بادمجان و میرزا قاسمی , ته چین محلی و ... کرده است اولین و آخرین انتخابشان اقامتگاه بومگردی ساسنگ است. جایی که استراحت در آن خستگی را از تن می‌برد و ذهن، روح و روان آدم‌ها با اقامت در این بوم‌گردی‌ها آرامش می‌گیرد.

اقامتگاه ساسنگ

با اقامت در اقامتگاه بومگردی ساسنگ دوباره یاد خانه زیبا و قدیمی پدربزرگ ها می افتی. آنچه در یک شب استراحت در این اقامتگاه به من می‌رسد، یک آرامش دلچسب و اقامتی به یاد ماندنی است که خاطره آن تا سال‌های سال در ذهن می‌ماند، با مردمانی خونگرم، مهمان نواز و دوست‌داشتنی.

چند ساعت استراحت در اتاق کاهگلی این خانه روستایی خستگی مسیر را از تن هر گردشگری بیرون می‌کند، نسیم خنکی از پنجره اتاق می‌وزد و بوی عطر چای خوش طعم با نبات زعفرانی هوش از سر آدم می‌برد.

آوای عشق در میان روستا

اقامتگاه بومگردی ساسنگ

اینجا در خانه اقامتگاه ساسنگ آرامشی داری که قابل وصف نیست و فقط افرادی که تجربه اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های روستایی را دارند می‌دانند چه تجربه ای خارق العاده است.

آوای عشق در میان روستا

ساسنگ کجاست؟

روستای ساسنگ با مردمانی خونگرم و مهمان نواز و برخوردار از آداب، فرهنگ و سنت‌های دوست داشتنی و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی می‌تواند مقصد گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری باشد و در این میان اقامتگاه بوم‌گردی ساسنگ می‌تواند محلی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای روستاییان باشد.اقامتگاه‌هایی زیبا و دوست داشتنی که انسان را دل طبیعت و روستا می‌برد، درست مثل خانه قدیمی و دوست داشتنی پدربزرگ.

خانه بوم گردی ساسنگ

در خانه های قدیمی روستا عشق و هنر همه جا حکم فرما بود این شما از لحظه وردو به اقامتگاه ساسنگ می فهمید زمانیکه که شما نرده های چوبی آبی رنگ این اقامتگاه را می بینید. به راستی که پنجرههای قدیمی و نرده های چوبی چقدر زیبا هستند.همنشینی اش با رنگ کاهگل ها،، اصلا انگار یک جور حس خاص زندگی درونش جریان دارد که حسی که در فضا منتشر می شود و به تو هم حسی و حالی تازه برای زندگی می بخشد.

آوای عشق در میان روستا

برای اینکه بتونی تجربه روستا را کاملا داشته باشی برای خوابیدن برات دوشک و لحاف پهن می کنند. خوابیدن تو هوای سرد زیر اون لحاف خای سنگین عجب لذتی داره. لحافی که تکون خوردن زیرش خیلی سخت و اینقدر گرمه که دوست نداری صبح از خواب بیدار بشی. ولی باید بزنی از اتاق بیرون تا بتونی عطر چای تازه دم و خوردن یک صبحانه محلی را از دست ندهی.

آوای عشق در میان روستا

اتاق های این اقامتگاه با لوازم سنتی تزئین شده که همه حاصل دست رنج زنان هنرمند این روستا می باشد. برای کشیدن روی لحاف ها هم از چادر شب استفاده می کنند و توانسته اند با این کار سبک زندگی روستایی را کاملا زنده کنند.

اقامتگاه بوم گردی چیست؟

اقامتگاه بوم گردی چیست؟ شده تا به حال به یک روستا و محیطی بکر و بی نظیر سفر کنید؟ دوست دارید یک سفر هیجان انگیز و بی نظیر در یک اقامتگاه روستایی داشته باشید؟ اقامت در یک خانه روستایی با آداب و فرهنگ مردم روستا خیلی جذاب و شگفت انگیز است. پیشنهاد می کنم اگر قصد سفر  به گلستان را دارید این بار اقامتی متفاوت در اقامتگاه های بومگردی در گلستان داشته باشید. تا تجربه یک سفر بی نظیر به همراه چشیدن طعم غذاهای محلی مردم این منطقه جذابیت سفر شما را دو چندان کند.

بوم گردی چیست؟

بوم گردی چیست و چطور می توانیم در سفرهایمان در خانه های روستایی اقامت کنیم؟ اقامتگاه های بوگردی چیستند و چه شکلی دارند؟ بوم گردی یک نوع سفر به روستا و گردشگری در میان خانه هایی از جنس روستا که توسط یک نفر روستایی اداره می شود. کلبه های بوم گردی جاذبه های بی نظیری دارند. شما می توانید با تمام وجود روستا و زندگی روستایی را حس کنید. بوم گردی امروزه مورد استقبال بسیار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است و در گسترش صنعت توریسم تاثیر بسزایی داشته است.

اقامتگاه بوم گردی چیست؟

اقامتگاه بوم گردی چگونه است؟

اقامتگاهی که ساختار آن با بافت روستا یکی باشد. مکان کاملا سنتی با پخت انواع غذاهای محلی , تورهای گردشگری , برگزاری مراسم های سنتی منطقه و ارائه صنایع دستی مردم روستا باشد. به طوریکه با حضور در این خانه ها شما بوی روستا و زندکگی سنتی را کاملا احساس می کنید.

اقامتگاه های بوم گردی بیشتر توسط اهالی محلی اداره می‌شود، در واقع این افراد برای میهمانان توریست خود جایی آرامش‌بخش را مثل محل زندگی خودشان در نظر گرفته‌اند و به زیبایی اتاق‌ها و نمای بیرونی آن را با دکوراسیونی سنتی تزیین کرده‌اند تا خاطراتی خوش را برای میهمانان خود فراهم آورند.

اقامتگاه بوم گردی چیست؟

یکی از تفاوت‌های اقامتگاه های بوم گردی با هتل‌ها در این است که برای سرو غذا دیگر نباید انتظار غذاهای بین المللی را داشته باشید تا در بشقاب‌های لوکس برایتان غذا بیاورند، در صورت اقامت در چنین اقامتگاه‌هایی این امکان را خواهید داشت که غذاهایی سنتی و قدیمی را نوش جان کنید که برای میل کردن آن در ظرف‌های مخصوص محلی برایتان غذایی لذیذ را می‌آورند تا از چشیدن طعم متفاوت غذا لذت ببرید.

اقامتگاه بوم گردی چیست؟

یکی دیگر از امکانات اقامتگاه های بوم گردی ارائه خدمات گردشگری و تور می باشد. شما در اقامتگاه های بوم گردی در گلستان می توانید تورهای جنگل گردی , طبیعت گردی و دیدن چشمه و آبشار و اسب سواری بر فراز دشت را داشته باشید و میتوانید از این فرصت بدست آمده عکس های به یادماندنی زیبا بگیرید و به رسم یادگاری در قاب آلبوم خود به ثبت برسانید.

ویژگی اقامتگاه های بوم گردی

طراحی بومی

اقامتگاه های بومگردی با هدف معرفی فرهنگ مردم بومی منطقه شکل گرفته اند.طراحی و استفاده از مصالح بومی منطقه و ساختار خانه ها باید متناسب با فرهنگ و خانه های مردم روستا باشد. بیشتر اقامتگاه های بوم گردی خانه های قدیمی روستا بوده اند که احیا شده اند و به عنوان یک اقامتگاه بوم گردی در حال فعالیت می باشند. البته تنها خانه های قدیمی را نمی توان به عنوان اقامتگاه بوم گردی در نظر گرفت. آلاچیق و چادرهای ترکمن هم میتوانند به عنوان یک اقامتگاه بوم گردی در نظر گرفته شوند.مانند اقامتگاه های بومگردی هزار دره خالد نبی و بومگردی ترکمن یورت

اقامتگاه بوم گردی چیست؟

خوراکی ها و نوشیدنی ها

اگر به غذاهای سنتی علاقه داشته باشید، می‌توانید در اقامتگاه های بومگردی گلستان طعم واقعی غذاهای محلی را امتحان کنید.چرا که تجربه زندگی در کنار مردم روستایی و خوردن غذاهای خوشمزه محلی، یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب این نوع از مکان‌های اقامتی به شمار می‌رود.مانند اقامتگاه بوم گردی ساسنگ و اقامتگاه بوم گردی سرونوش

اقامتگاه بوم گردی چیست؟

 دکوراسیون

اگر به یک خانه بوم گردی قدم گذاشتید، این فرصت به شما داده می‌شود که چند روزی را در محیطی سنتی با طراحی زیبا بگذرانید. معمولا در دکوراسیون این نوع از اقامتگاه‌ها سعی شده است، نشانه‌هایی از خانه‌های همان منطقه را استفاده کنند تا حس حضور در خانه یکی از بومی‌ها به شما القا شود. از جمله چیزهایی که می‌تواند نشانگر دکوراسیون خانه‌های آن منطقه باشد، عبارتند از وجودِ صنایع دستی، نوع سفره و محل غذا خوردن، چیدمان رختخواب و تخت، کرسی و غیره.

اقامتگاه بوم گردی چیست؟

اقامتگاه بومگردی چه تفاوتی با ویلا دارد؟

  • در ویلا، محل اقامت به طور دربست در اختیارتان قرار دارد اما در اقامتگاه های بوم گردی، فقط اتاق به صورت دربست در اختیارتان است و سایر فضاها مانند راهروها، پشت بام، باغ و حیاط به صورت مشترک با دیگران مورد استفاده قرار می گیرند.   
  • با اقامت در ویلا، خود شما مسئول تهیه صبحانه، ناهار و شام هستید اما در اقامتگاه بوم گردی، صبحانه در موعد مقرر برای تان سرو می شود و در صورت درخواست می توانید، تهیه ناهار یا شام را هم به عهده مسئولان اقامتگاه بگذارید.
  • تمام ویلاها، لزوما دارای مجوز اقامتی نیستند و البته این خلاف قانون هم نیست اما اقامتگاه های بوم گردی برای شروع فعالیت و ادامه آن باید مجوزهایی را اخذ کنند. این یعنی بهداشت، خانه داری، تغذیه و ... در اقامتگاه ها تحت کنترل مراجع زیربط قرار دارند.
  • ویلاها خدمات گردشگری مثل برنامه های گشت و آشنایی با جاذبه ها و ... ندارند اما اقامتگاه های بوم گردی این گونه برنامه ها را برگزار می کنند.
  • اقامتگاه های بوم گردی هزینه پایین تری نسبت به ویلا دارند.

سخن پایانی

چنانچه برنامه سفر به شمال و اقامت در یکی از اقامتگاه های بوم کردی را داشتید کافی در اینترنتی کمی جستجو کنید تا با سایت گردشگری گلستان آشنا شوید. در این سایت شما می توانید اطلاعات کافی و لازم در مورد اقامتگاه های بوم گردی بدست آورید و هم می توانید یک اقامتگاه بوم گردی با توجه به سلیفه و انتخاب خود رزرو کنید. البته در نظر داشته باشید که خدمات ما شامل اجاره ویلا , اجاره کلبه جنگلی و ویلاهای استخردار نیز می باشد. از کارشناس ما بخواهید تا بهترین برنامه سفر را به شما پیشنهاد بدهند.

 

غذاهای محلی گلستان

غذاهای محلی گلستان : خیلی اشتباه است اگر تصور کنیم تمام جذابیت سفر به بازدید از جاذبه‌ های مختلف مقصد محدود می‌ شود. در طول سفر باید از جاده لذت برد، از معاشرت با مردم محلی و تماشای فرهنگ و آداب و رسوم آن ها لذت برد،‌ سوغاتی و یادگاری خرید و البته اینکه غذاهای محلی آن ها را امتحان کرد! تجربه‌ی غذاهای مختلف بومی و محلی به قدری جذاب و لذتبخش است که برای برخی از افراد تبدیل به انگیزه‌ی اصلی سفر شده است. به هر حال توصیه می کنیم تا در طول سفر حتماً‌ غذاهای محلی را هم امتحان کنید و خود را از این لذت محروم نسازید.

اگر برای اقامت در یکی از اقامتگاه های بومگردی در گلستان را  انتخاب کرده ایدد قطعا خوردن غذاهای محلی در برنامه روزانه شما وجود دارد چرا که اقامتگاه های بوم گردی یکی از بزرگترین مراکز آشنایی با فرهنگ مردم آن استان می باشد.

استان گلستان دارای یک تاریخ غنی بوده و اقوام و فرهنگ های گوناگون را در خود جای داده است. وجود این قومیت های مختلف باعث ایجاد ذائقه های متنوع و فرهنگ غذایی گسترده ای در این بخش از ایران شده است که در ادامه باهم می بینیم. سفر به طبیعت زیبای این استان در کنار چشیدن غذاهای خوشمزه ی محلی آن  می تواند روزهایی به یاد ماندنی برای شما بسازد.

خوشمزه ترین غذاهای استان گلستان

هلی آش یا آش آلو

از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان یکی از خوشمزه ترین آش های این منطقه هلی آش نام دارد. هلی در زبان محلی استان گلستان به معنای گوجه سبز می باشد. با توجه به این که گوجه سبز  یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده ی این آش است، به آن هلی آش می گویند.

نخود و لوبیا، برنج و سبزی آش نیز از دیگر مواد تشکیل دهنده ی این غذا هستند.برای تهیه ابتدا نخود و لوبیا را پخته و برنج و سبزی را به همراه مقداری آب به آن اضافه می کنند. برخی افراد نیز مقداری کدو در آن می ریزند.

پس از پخته شدن این مواد، در مراحل آخر کار، گوجه سبز به غذا اضافه شده و  پس از جا افتادن آش نیز مقداری شکر و پیاز داغ به آن افزوه می گردد.از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان این غذا به دلیل داشتن برنج و حبوبات بسیار مقوی بوده و مقداری نیز سنگین است.

غذاهای محلی گلستان

غذاهای محلی گلستان

خورش ساک

خورش ساک از خورش های سنتی گرگان است و معمولاً همراه با پلو یا زرشک پلو به خصوص در تابستان مصرف می شود. گرگانی ها هم در مراسم عروسی و هم در مراسم سوگواری و هم چنین برای ادای نذرشان در ماه محرم این خورش را طبخ می کنند خورش ساک به دلیل داشتن اسفناج، منبع خوبی از آهن می باشد.

غذاهای محلی گلستان

غذای سنتی ماش و پلو

یکی از غذاهای ضد سرطان در استان گلستان و در عین حال یکی از مشهورترین غذاهای محلی استان گلستان ماش و پلو می باشد، برای تهیه این غذا نیاز به این مواد دارید : روغن زیتون، نمک، گوشت چرخی، پیاز، زعفران تربت حیدریه، ماش و برنج.

غذاهای محلی گلستان

غذاهای محلی گلستان

گوجه آش

گوجه آش یک غذای ساده، سبک و مقوی است. در این غذا از موادی مثل گوشت، گوجه فرنگی، برنج و پیاز استفاده می‌شود و برای اینکه طعم بهتری داشته باشد با نمک و ادویه طعم‌دارش می‌کنند. برای اینکه این غذا به خوبی جا بیفتد و خوشمزه‌تر شود به ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارد و باید روی شعله ملایم اجاق باشد تا به آرامی بپزد.

غذاهای محلی گلستان

غذاهای محلی گلستان

بولامه

بولامه غذایی شبیه به حلیم است که معمولا گلستانی‌ها در هفتمین روز تولد نوزاد‌شان می‌پزند و بین فامیل و همسایه‌ها پخش می‌کنند. درست است که بولامه به حلیم شباهت دارد اما با برنج پخته می‌شود و برای درست کردن آن از گندم استفاده نمی‌کنند. برنج را برای ساعت‌های طولانی روی گاز قرار می‌دهند تا داخل آب بجوشد و نرم شود و بعد از اینکه کامل جا افتاد با شکر می‌خورند.

غذاهای محلی گلستان

ترچین

اگر به غذای لذیذی مثل ته‌چین علاقه دارید چشیدن طعم لذیذ ترچین گلستانی را هم برایتان خوشایند خواهد بود. چون این غذا فقط نامشان با هم تفاوت دارد و از لحاظ مواد مصرفی شبیه به یکدیگرند. ترچین انواع مختلفی مثل ترچین گوشت، بادمجان و لوبیا دارد.

غذاهای محلی گلستان

غذاهای محلی گلستان

بوروک

بوروک در واقع نوعی نان است که پخت آن به پیراشکی شباهت دارد. این نان معمولا در ماه رمضان بر سر سفره‌ها حاضر می‌شود. این خوراکی لذیذ که شاید نامش با کلاه مخصوص دختران ترکمن ارتباطی داشته باشد، معمولا در این خطه از کشور به عنوان یک وعده‌ی غذایی کامل استفاده می‌شود. بوروک انواع مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به گول بوروک (بوروک با گوشت)، بوروک اسفناج و قاتقلی بوروک اشاره کرد.

غذاهای محلی گلستان

غذاهای محلی گلستان

ماش پتی خارش (خورشت ماش)

گاهی غذاهایی وجود دارد که ممکن است ما از وجود آن‌ها حتی خبردار هم نشویم، اما این موضوع چیزی از ارزش آن‌ها کم نمی‌کند. ماش پتی خارش از خورش‌های خوشمزه، مقوی و کمتر شناخته شده‌ای است که می‌توان برای یک بار هم که شده با طبخ آن به هنر آشپزی خود مباهات کنید.

به دلیل وجود اسفناج، کدو تنبل، چغندر قرمز، سیر، آب نارنج  و ماش در ترکیب اصلی، این خورشت سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است.  مردم گرگان معمولا ماش پتی خارش را به همراه پلو و کوکوی سیب زمینی سرو می‌کنند.

غذاهای محلی گلستان

غذاهای محلی گلستان

آش ماست

معمولا آش ماست یکی از آن غذاهایی است که نمی‌توان آن را به تنها یک نقطه از ایران  نسبت داد، چرا که هرکدام از شهرهای کشور، با توجه به فرهنگ، سنت، ذائقه و البته نوع پوشش گیاهی و سبزی‌های محلی همان منطقه، دستورهای پخت متفاوتی را استفاده می‌کنند. استان گلستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این استان اغلب از اسفناج و برگ‌های سیر در طبخ آش ماست استفاده می‌کنند.

مردم این استان به این غذا علاقه‌ی بسیاری دارند و به طور مرتب آن را تهیه و به دو صورت سرد یا گرم میل می‌کنند. همچنین برخی از مردم محلی، به همراه این آش سیب زمینی سرخ شده هم سرو می‌کنند.

غذاهای محلی گلستان

برای تهیه آش ماست گرگانی از سبزی‌هایی شامل اسفناج، برگ سیر، گشنیز، جعفری، برنج، ماست محلی و نمک استفاده می‌کنند. اگر مایل بودید می‌توانید کدو سبز و عدس هم به ترکیبات آن اضافه کنید. پس از پخت آش برای خوشمزه‌تر کردن و همچنین نزئین آن از نعناع داغ و در صورت تمایل سیر کوبیده شده استفاده کنید.